Pozycjonowanie za efekt - wady

Pozycjonowanie za efekt to bardzo kontrowersyjna umowa na podstawie której właściciele witryn mogą zamawiać usługę pozycjonowania. Jej kontrowersyjność wiąże się głównie z wieloma wadami jakie posiada ten niegdyś najpopularniejszy typ pozycjonowania, który dziś sprawdza się jedynie w małej ilości przypadków. Jakie zatem wady posiada pozycjonowanie za efekt? W tym tekście przedstawiamy je, a także proponujemy alternatywę w formie pozycjonowania hybrydowego jeśli nie chcemy pozycjonować strony abonamentowo, gdyż zależy nam na konkretnym efekcie.

Kamil Laskowski Avatar
KAMIL LASKOWSKI
29/10/2022
/
SEO
Pozycjonowanie za efekt - wady

Droga i zawieszona wycena umowy

Pierwszym minusem pozycjonowania za efekt od którego warto zacząć jest zbyt wysoka i przeszacowana wycena usługi. Pozycjonowanie za efekt wyceniane jest najdrożej i najniekorzystniej dla klientów przez agencje SEO. Dzieje się tak nie bez przyczyny, gdyż ta strategia pozycjonowania jest najbardziej ryzykowna dla agencji, które będą zajmowały się naszą witryną. Agencje SEO w ten sposób muszą zatem powetować sobie potencjalne ryzyko nieuzyskania zarobku ze współpracy z nami.

Pozycjonowanie stron internetowych jest nieprzewidywalnym i bardzo złożonym procesem. Nie zawsze można przewidzieć czy działania pozycjonerskie przyniosą konkretny efekt oraz czy się sprawdzą. Firma SEO podejmująca takie ryzyko współpracując z wieloma klientami włoży sporo czasu, środków i uwagi w pozycjonowanie naszej strony internetowej, a może nie otrzymać zapłaty.

W takiej sytuacji zmarnuje czas i środki nie otrzymując wynagrodzenia. Agencje SEO są świadome, że przy części zleceń taka sytuacja zaistnieje i nie zarobią na dalej umowie z klientem. Agencje oferujące pozycjonowanie za efekt przerzucają zatem odpowiedzialność i ryzyko na klientów ustalając wysokie i nieadekwatne ceny dla usług tego typu.

Dzięki temu nawet przy pewnej ilości niewykonanych usług, firmy SEO zarabiają na zawyżonych umowach, gdzie udało im się osiągnąć dane cele. W ostatecznym rozrachunku agencje SEO wychodzą na plus — nie otrzymując zapłaty za pewną część umów z klientami i otrzymując zawyżone opłaty za umowę zakończone powodzeniem.

Brak długofalowej korzyści z kompleksowego pozycjonowania strony

Sporym minusem którego możemy doświadczyć przy pozycjonowaniu efektownym strony internetowej, jest brak długofalowych korzyści z kompleksowego pozycjonowania strony www. Zlecając pozycjonowanie za efekt, skupiamy się jedynie na osiągnięciu konkretnego efektu. Może być to osiągnięcia konkretnej pozycji w wynikach wyszukiwania pod konkretnymi frazami lub sprowadzenie konkretnego ruchu na naszą stronę internetową. Strona rozwijana jest zatem tylko w tych elementach, które bezpośrednio będą odpowiadały za osiągnięcie konkretnego celu. W takiej sytuacji witryna nie jest pozycjonowana kompleksowo, a także nie jest budowana jej ogólna siła.

Bardzo często po zakończeniu prac pozycjonujących mamy do czynienia z tak szybkim spadkiem efektów jak szybko się one pojawiły. Nasza strona internetowa po zaprzestaniu ogólnego i kompleksowego pozycjonowania będzie jeszcze przez długi czas pozostawała na wysokich pozycjach, a nawet wraz z biegiem czasu będzie posiadała jeszcze pewną widoczność w internecie.

Ogólne pozycjonowanie zakłada inwestowanie w stronę internetową, content, przemyślane działania, budowanie bazy linków zewnętrznych czy inne prace wykonywane z długofalowym zamysłem. Pozycjonowanie za efekt skupia się jedynie na wdrożeniu tych działań pozycjonujących, które dadzą natychmiastowe i jak najszybsze konkretne efekty.

Potencjalne kary od Google

Kolejnym minusem pozycjonowania strony internetowej za efekt, który wynika z poprzedniego jest możliwość nałożenia kar od Google na naszą stronę internetową. Zagrożenie takie powstaje zwłaszcza gdy naszą stroną internetową zajmują się nieuczciwe agencje/firmy SEO, które są nastawione jedynie na uzyskanie efektu i zgarnięcie wynagrodzenie od klienta.

Biorąc pod uwagę, że będą one wykonywały jedynie te czynności, które dadzą szybkie konkretne rezultaty, mogą one robić to w nieuczciwy sposób i wykorzystywać techniki niedozwolone przy pozycjonowaniu tzw. Black Hat SEO. Jeśli naszą stronę internetową powierzymy niesprawdzonym i nieuczciwym agencjom, mogą one działać w sposób nienaturalny, łamiący zasady pozycjonowania czy wręcz manipulujący statystykami na witrynie.

Do najpoważniejszych przewinień przy pozycjonowaniu strony internetowej możemy zaliczyć np. przeoptymalizowanie strony konkretnymi słowami kluczowymi, nienaturalne linkowanie zewnętrzne, dodawanie contentu niskiej jakości czy promowanie strony w kategoriach niezgodnych z jej realną tematyką.

Obecnie wyszukiwarka Google posiada niezliczoną ilość zaawansowanych algorytmów, które zajmują się ocenianiem strony pod wieloma kątami. Wśród nich znajdują się również algorytmy sprawdzające stronę pod kątem właśnie manipulacji czy nieuczciwego działania. Posunięcia takie przeważnie są wykrywane bardzo szybko, a witryna jest karana. Może zostać ona ukarana algorytmicznie lub ręcznie poprzez nałożenie filtrów przez roboty lub żywe osoby - samych pracowników Google, jeśli nasza strona będzie zgłaszana jako łamiąca zasady.

Efektem nałożenia różnorodnych kar może być obniżenie pozycji pod konkretnymi frazami, obniżenie ogólnego rankingu i widoczności witryny w wyszukiwarce Google, a także wyłączenie z pozycjonowania konkretnych podstron lub nawet całego serwisu. Nałożone kary przez Google jest niezwykle trudno naprawić. Zmagając się z filtrami nałożonymi przez Google, będziemy tracili duże ilości czasu, a także środków. Trudno będzie również powrócić do poprzedniego stanu serwisu i jego renomy w wyszukiwarce.

Nisko jakościowe efekty

Jednym z najbardziej kontrowersyjnych minusów, które zakrawają na oszustwo przy pozycjonowaniu za efekt są nisko jakościowe efekty, które zgodnie z umową osiąga agencja pozycjonująca naszą stronę internetową.

Problem z takimi efektami jest bardzo powszechny i dość często pojawiającym się zjawiskiem przy pozycjonowaniu strony za efekt. Agencja wiążąc się umową z klientami zobowiązuje się do osiągnięcia konkretnego celu z witryną, ale nie precyzuje już w jaki sposób będzie go osiągała. Daje to bardzo wiele pól do nadużyć, a wręcz oszustw przez nieuczciwe agencje. Firmy, które rozpoczynają pozycjonowanie przede wszystkim chcą jak najszybciej wykonać zadanie, aby zarobić jak najwięcej środków jak najmniejszym kosztem nakładu pracy. Mogą one zatem manipulować wręcz statystykami, aby osiągnąć dany efekt.

Piętą achillesową takiego trybu pozycjonowania jest częsta sytuacja, w której dany efekt zostaje osiągnięty, ale w rzeczywistości nic on nie daje pozycjonowanej stronie internetowej i marce. Przede wszystkim pozyskiwany ruch na stronę internetową może być bezwartościowy. Agencję, mogą pozyskiwać go spod najłatwiejszych i najmniej wymagających fraz lub słów kluczowych, które nie będą odpowiadały celowi jaki chcemy osiągnąć.

Ruch może być również kierowany z innej witryny czy mediów społecznościowych, pochodzić z innych branż tematycznych, a nawet być kupowany. Ruch tego typu będzie zdecydowanie bezwartościowy, a osoby przechodzące na naszą stronę internetową przeważnie nie skorzystają z naszych usług i produktów.

Wybierając pozycjonowanie za efekt, należy zawsze pamiętać, iż nie ma jednej konkretnej szczegółowej i wiarygodnej statystyki która na 100% potwierdzi efekty i ich jakość. Są one mierzone w różnych systemach takich jak np. Google Search Console czy Google Analytics, a także w zewnętrznych narzędziach. Wyniki mogą różnić się w zależności od danego narzędzia, w którym będą mierzone oraz mogą być interpretowane na różny sposób i nie uzgadniać ich jakości.

Sama strona internetowa może również nie być zoptymalizowana pod kątem konwersji, konkretnej grupy docelowej, user experience czy innych elementów wpływających na sprzedaż. To wszystko będzie przejawiało się wysoką pozycją strony w wyszukiwarce Google, wysokim ruchem organicznym, ale brakiem zaufania i sprzedaży w naszym sklepie internetowym.

Wielu klientów bardzo skrótowo i mylnie uważa iż jeśli strona będzie na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google, jest to równoznaczne z automatyczną sprzedażą produktów. Zdecydowanie nie jest to poprawne myślenie, a na sprzedaż czy osiągnięcie celów wizerunkowych składa się więcej elementów.

Zapisz się na darmowy kurs SEO

Darmowy kurs SEO to 6 solidnych lekcji, które nauczą Cię podstaw pozycjonowania strony internetowej. Poznasz fundamenty SEO, które pozwolą Ci zwiększyć widoczność strony i poprawić jej pozycje. Zyskaj nowych klientów, zwiększ sprzedaż na sklepie.

Czego nauczy Cię darmowy kurs SEO:

Jak znaleźć słowa kluczowe do pozycjonowania
Jak sprawdzić na jakie słowa pozycjonuje się Twoja konkurencja
Jak sprawdzić ruch stronie konkurencji
Jak zoptymalizować stronę pod kątem SEO
Czym jest link building i jak go zrobić za darmo
Jak za darmo monitorować efekty SEO
Jakich błędów w SEO nie popełniać

Zapisz się już dziś!

Dołącz do prawie 500 osób, które już poprawiają SEO swojej strony.

Wypełnij formularz, aby przejść do kursu.

Dzięki za zapis
Sprawdź swój adres e-mail. Na niego otrzymasz dostęp do pierwszej lekcji :- )
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Chcesz zwiększyć widoczność swojej strony w Google?

  • Stosuję skuteczne metody pozycjonowania
  • Pierwsze efekty już po 2 miesiącach
  • Rozbudowane raporty SEO na koniec miesiąca
  • Prosta umowa i panel do śledzenia postępów

Zamów bezpłatną wycenę

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych zawartych w formularzu

Dzięki!
Powinienem odpowiedzieć w ciągu 24 godzin!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
6/12/2022
/
SEO

SEO i pozycjonowanie – czy to to samo?

Nie. Pojęcie SEO znacząco różni się od pozycjonowania i choć często jest używane naprzemiennie to jednak pod kątem technicznym pod tymi słowami kryją się całkiem odmienne działania. Najpierw wykonuje się SEO, a potem pozycjonowanie. Dlaczego?

29/10/2022
/
SEO

Przyjazny adres url - jak powinien wyglądać?

Przyjazne adresy URL powinny być krótkie, czytelne i odpowiadające zawartości podstrony, a dodatkowo odpowiednio zoptymalizowane pod kątem pozycjonowania.